Wait marketing in de wachtkamer

18 maart 2020 door Leonardo Viana

Wanneer men zich verveelt tijdens het wachten, staat hij of zij meer open om aandacht te besteden aan een uiting of communicatiecampagne. Dit is het juist moment voor adverteerders om klanten te bereiken met een boodschap. Deze marketingtechniek, bedacht door Prof. Diana Derval, bestaat uit de interactie met consumenten waar en wanneer ze beschikbaar en ontvankelijk zijn voor marketingcommunicatie boodschappen. In dit artikel bespreken wij de rol van Wait Marketing in de wachtkamer van de huisarts.      Wait marketing in de wachtkamer

Wait Marketing

Definitie: Wait Marketing bestaat uit het benutten van de wachttijd om consumenten te informeren, om de perceptie en het geheugen van de uitgezonden boodschap te maximaliseren.

‘Neem plaats. U bent zo aan de beurt!’

Soms is het niet te voorkomen dat consumenten af en toe zullen moeten wachten voordat een dienst wordt geleverd. Neem de wachtkamer van de huisarts als voorbeeld, daar wachten patiënten gemiddeld 25 minuten voor een consult. In deze situatie hebben de wachtende, in dit geval zorgconsumenten, de neiging om de wachttijd te gaan verzachten. Feit: wachtten terwijl je niets te doen hebt, lijkt langer te duren dan wachten terwijl je wel iets te doen hebt.1 Het gaat om effectief gebruik maken van de toegenomen waarnemingsvermogen en onbezette tijd die beschikbaar is wanneer de potentiële klant zit te wachten.

Wait Marketing in de (eerstelijns)zorg

Zorgverleners moeten zorgconsumenten kunnen afleiden tijdens het wachten. Alle afleidingen in de vorm van communicatie in de wachtkamer wordt gewaardeerd door de zorgconsument. Zeker als de content, passend, betrouwbaar en toegevoegde waarde biedt. Wait marketingcampagnes in de medische wachtkamer, is bedoeld om patiënten aan te  moedigen hun gedrag te veranderen of hen bewust te maken van de voordelen van een gezonde levensstijl. Bijna alle campagnes in de (eerstelijns)zorg zijn dus bedoeld om preventieve zorg te stimuleren. Daarnaast is een klein deel van de communicatie-uitingen, reclame voor zorghulpmiddelen of geneesmiddelen. Alleen dienen deze wel aan de Gedragscode Geneesmiddelenreclame aan te houden.

De media voor Wait Marketing in de wachtkamer

Wait Marketing kan toegepast worden zowel print als digitaal. De media voor Wait Marketing die door IDS-Media specifiek zijn ontwikkeld voor wachtkamercommunicatie zijn:

  • Wachtkamerschermen
    De wachtkamerschermen geven campagnes een unieke positie in de wachtkamer. Door middel van narrowcasting kunnen er gerichte, digitale boodschappen getoond worden op de wachtkamerschermen. Hiermee kan de wachtende bezoekers van zorginstellingen of praktijken op het juiste moment bereikt worden.
  • Posters
    Posters hebben een verhoogde attentiewaarde voor de patiënten in de wachtkamers. Deze ondersteunen actuele gezondheidsthema’s. Klik hier voor Tips voor een effectieve postercampagne in zorggerelateerde omgeving.
  • Brochures en folders
    Brochures en folders wordt een langere tijd bewaard. Mensen hebben een betere focus en begrip bij het lezen van papier. Daarnaast blijven deze vaak nog langere tijd in huis rondslingeren en meestal bladeren mensen er toch wel even doorheen.
  • Mobiel
    Uw smartphone raadplegen is de steeds meer toegepaste reflex in de wachtkamer. IDS-Media speelt hierop in door de Healthquiz te introduceren, een laagdrempelige en interactieve manier om rechtstreeks met patiënten te communiceren en gezondheidsinformatie onder de aandacht te brengen.

IDS Nederland

Goede communicatie is de basis voor goede resultaten en een succesvolle campagne. Wait Marketing laat zien dat vooral de timing van adverteren een grote rol speelt. Het bereiken van beslissers in de zorg is een vak apart. Het gaat om de juiste combinatie van titel, medium, frequentie, doelgroep, timing en creatie.

IDS Nederland zorgt ervoor dat uw campagne via verschillende media op de juiste manier én op de juiste plaats in de wachtkamer komt. Onze media vindt u bij huisartsen, apothekers, fysiotherapeuten, gezondheidscentra en ziekenhuizen in heel Nederland.