Hoe raak je patiënten met een gezondheidscampagne?

8 december 2020 door Leonardo Viana

5 tips om patiënten te raken met een gezondheidscampagne

Een specifieke boodschap bij je doelgroep tussen de oren krijgen en hen in actie laten komen kan best een uitdaging zijn. Al helemaal als je wilt communiceren met patiënten. Omdat er zoveel verschillende mogelijkheden en manieren zijn om je doelgroep te bereiken, geven we hier 5 tips hoe je je communicatieboodschap laat landen bij je doelgroep. Lees in dit artikel hoe je patiënten met de juiste boodschap op het juiste moment kan raken.

Tip 1: Ga voor een crossmediale aanpak en  wees creatief met  je concept

Een crossmediale aanpak is de beste manier om je doelgroep te bereiken en ze te raken. Durf de grenzen op te zoeken en wees creatief met je concept. Neem in het concept mee hoe jij die specifieke zorgconsument met een relevante boodschap wilt activeren op het juiste moment via verschillende kanalen. De verschillende middelen en kanalen die je kiest horen elkaar te versterken. Focus op relevantie,  impact en engagement.

Tip 2: Onderzoek – welke mediumtitels zijn voor jouw gezondheidscampagne interessant?

De mogelijkheden op het gebied van mediakanalen zijn eindeloos. Maak daarom een overzicht van al je relevante beschikbare media voor je gezondheidscampagne. Dit is een handige manier om tot een mediaselectie te komen. Maak een overzicht van je Earned, Owned & Paid Media.  Wil je kijken waar je zichtbaar kunt zijn en wat de mogelijkheden zijn voor je Paid Media? Dan kun je  gebruik maken van  betrouwbare mediadatabases zoals Retriever.  Zij verzamelt data van alle Nederlandse Media en maakt hier transparante en waardevolle informatie van. In de database kun je ook zien welke mediapartijen in contact staan met je doelgroep.

Tip 3: Ontwikkel relevante content voor je doelgroep

In een tijd van contentovervloed moet je je kunnen onderscheiden met relevante content. Opvallen en opgemerkt worden is echter niet genoeg. Je content moet uiteindelijk ook daadwerkelijk iets losmaken bij de ontvanger. De waarde die de content krijgt, is de  waarde die de mediaconsument eraan toeschrijft. Gerelateerd aan relevantie en impact. Bied dus content aan waar je doelgroep op zit te wachten.

Tip 4: Speel in op contextmarketing

De patiënt van nu is via verschillende kanalen te bereiken, maar alleen de juiste boodschap kan voor engagement zorgen. Als de content zich aanpast op de fysieke omgeving en dat specifieke moment, dan kunnen we spreken van contextmarketing.  Hiervoor moet de content dus zich aanpassen aan de Umfeld, ook wel het consumptiemoment genoemd. Met contextmarketing hoor je dus bij de mens te beginnen, de mediaconsument. Wil je impact creëren met een crossmediale communicatie? Dan moet je content inspelen op de context. IDS-Nederland denkt graag met je mee over jouw creatieve concept.  Wij weten wat de drijvers van gedrag zijn vanuit de context waar wij de patiënten vinden.

Tip 5: Zet specifieke kanalen in

Zet specifieke kanalen in om in te spelen op de state of mind  van je doelgroep. Het kanaal is een fundamentele onderdeel van je boodschap. En voor elke type zorgconsument is er een mediavoorkeur. Print of digitaal en online of offline.  Gebruik daarom in je crossmediale aanpak relevante kanalen waar je doelgroep in elk geval zich bevindt. En media dat werkt.
Lees hier onze andere artikel over Wait Marketing; de wachtkamer als kanaal

Neem IDS-Nederland mee in je mediaplanning

IDS-Nederland helpt organisaties al ruim 30 jaar lang met het bereiken van twee specifieke doelgroepen: patiënten en artsen. Onze onderscheidende factor in (D) OOH is context.
Als (D)OOH-exploitant zijn wij de enige met een netwerk bij huisartspraktijken.

IDS-Nederland biedt een kanaal aan waar verschillende crossmediale campagnes haar effectiviteit hebben bewezen. Bekijk hier de verschillende cases die wij uitgewerkt hebben.

Meer informatie