Narrowcasting en de effectiviteit in de zorgmarkt

28 november 2019 door Leonardo Viana

Door middel van narrowcasting kan je betrokkenheid creëren en informatie op de juiste wijze onder het publiek verspreiden. Goed geïnformeerde patiënten voelen zich namelijk meer betrokken in de wachtkamer. Door middel van narrowcasting kan je betrokkenheid creëren en informatie op de juiste wijze onder het publiek verspreiden. In het huidige digitale tijdperk neemt het ‘’visuele’’ kijken een steeds grotere en belangrijke rol in. Door visuele elementen te gebruiken in een digitale boodschap, wordt informatie sneller opgenomen. Maar wat betekent dit voor de gezondheids- en welzijn markt? Hoe kunnen patiënten het meest effectief bereikt worden met de juiste gezondheidsinformatie? In dit artikel bespreken we de effectiviteit van narrowcasting in de zorgmarkt

Timing is key

De gemiddelde wachttijd in de wachtkamer bedraagt 25 minuten. In deze minuten hebben patiënten voldoende tijd om informatie tot zich te nemen (Wait marketing fenomeen). Daarnaast zijn zij zich bewuster van hun gezondheid en staan zij meer open voor gezondheidsinformatie. De wachtkamer vormt daarmee een belangrijke plek om patiënten te confronteren met een effectieve zorg gerelateerde boodschap. Dit kan dus door middel van narrowcasting. 

Narrowcasting

Narrowcasting, ook wel Digital Signage genoemd, is een vorm van communicatie waarbij publiek op een bepaalde locatie wordt bereikt door middel van een beperkt netwerk van digitale informatieschermen. Met narrowcasting kunnen gerichte, digitale boodschappen getoond worden aan wachtende bezoekers van zorginstellingen of praktijken op het juiste moment. Het is een klantvriendelijke manier om te communiceren met wachtende patiënten. Daarnaast is het eye-catching door het visuele aspect van de boodschap.

De 5 voordelen van narrowcasting

Het inzetten van narrowcasting heeft verschillende voordelen.

Het dient als ‘wachtverzachter’
Narrowcasting heeft een verzachtende werking op het wachten door het informatieve en ontspannende karakter.

Het is visueel
Narrowcasting speelt in op het visuele aspect. Boodschappen die visueel zijn getoond blijven beter hangen. Dit zorgt ervoor dat patiënten informatie sneller tot zich nemen. Via de digitale schermen van IDS Nederland kunnen er afbeeldingen, video’s, animaties en verschillende logo’s getoond worden in de wachtkamer. Elke vorm van content kan op elk moment aangepast en uitgezonden worden in de wachtkamer.

Het is spontaan
Patiënten nemen de content op de informatieschermen op zonder hier bewust naar te vragen. Dit geeft narrowcasting een spontaan karakter. Het blijft in beweging en vormt daarmee een trigger om te blijven kijken naar de wisselende designs.

Het heeft impact
De tijd die patiënten in de wachtkamer doorbrengen is gemiddeld 25 à 30 minuten. De visuele boodschap wordt binnen dit tijdsbestek in een betrouwbare omgeving herhaald. Hiermee wordt de impact van de boodschap op de patiënt vergroot.

Het juiste formaat
De informatieschermen van IDS zijn in portrait-formaat. De schermen hebben bredere kijkhoeken, dunnere panelen én door de verticale vorm van het beeldscherm trekt het meer aandacht onder patiënten. In tegenstelling tot het landscape-formaat wordt het portrait-formaat positief geassocieerd met de juiste informatievoorziening, omdat het overeenkomt met de vorm van een mobiele telefoon.

Voor wie is narrowcasting?

Informatieschermen in de wachtkamer ondersteunen zorgprofessionals, waaronder huisartsen(praktijken). Narrowcasting heeft hierbij twee verschillende functies: patiënten informeren en de wachttijd te verzachten. Daarnaast is dit het ideale medium om zorgconsumenten te bereiken met een passend verhaal, op het juiste moment. Dit is bijvoorbeeld belangrijk bij instellingen binnen de zorg die een specifieke boodschap willen verspreiden. Bijvoorbeeld bij het creëren van awareness over een zorg gerelateerd onderwerp zoals stoppen met roken.

Doelgroep narrowcasting in de wachtkamer

De kern van IDS Nederland

Narrowcasting vormt met de verschillende mogelijkheden en voordelen een tool die waarde creëert voor zorgconsumenten, zorgprofessionals en zorgmarketeers. Het is meer dan een informatiescherm. Het is een medium, een kanaal voor zorgmarketeers om doelgericht te communiceren met belanghebbenden. Bekijk hier onze diensten.